zondag 3 april 2011

PERIODE 4: afsluitend project ANIMATIE

CM



''Plan van aanpak''







































De Vinkstraat; (Belcrum)
binnen deze wijk heb ik mij verder verdiept in de verbouwing van het nieuwe station en wat de Vinkstraat daar mee te maken heeft.

eerst verder gaan verdiepen op het begrip 'station':
beweging, snelheid, techniek, drukte, geluid, overlast, vogels, uitbreiding, verbinding, winkels, tijd, haast, verandering,


het begrip 'straat' in verband met het station:
herhaling, stoep, grijs, school, overzorgd, vergrijzing, in trek,


vroege concepten voor een animatie;
-iets of iemand heeft last van de veranderingen van het station, en besluit er iets tegen te doen.
-door de uitbreiding van het station wordt er een treinspoor dwars door het huis van een persoon gelegd.
-door de uitbreiding van het station komen er nieuwe regels bij en komt de eigen omgeving en vrijheid in gevaar.

nogmaals, dit zijn kleine ideeen die nog volop gaan veranderen. het verhaal moet straks logisch voortkomen uit mijn onderzoek, maar door alvast het noteren van deze ideeen kan ik er straks nog op terugkijken.


































Deze schetsen waren uiteindelijk meer een onderzoek naar een stijl voor mijn animatie dan dat ze echt een beeld gaven over het verhaal wat ik wilde vertellen.



Onderzoek naar verhaal;


































JVDB

In het begin van ieders leven wordt ons pad bepaald, we kunnen niet kiezen. We moeten de dingen doen die van ons verlangt worden. 


Zo ook in de straat, elke straat heeft zo zijn ongeschreven regels. Jij bent er om je aan die regels te houden, er wordt ook op jou gelet opdat jij die regels niet overtreed. 




welk pad we ook kiezen, we komen allemaal bij hetzelfde uit.


Dit is een kleine gedeelte van een theorie die ik heb bedacht toen we tekeningen moesten maken van onze omgeving. In mijn tekening kwam veel herhaling voor, die herhaling die ook terug te zien is in de straat; allemaal dezelfde huizen. De tekeningen bestonden vooral uit rechte horizontale lijnen, die ik gedefineerd heb aan regels waar zowel de architectuur als de straat en zijn bewoners zich aan moeten houden.




































Opnieuw foto's gemaakt voor een nieuwe kijk op de straat;
























Ik heb deze foto's gemaakt met het idee om te laten zien dat de straat zichzelf de hele tijd herhaalt, maar na het bekijken van alle foto's bleek er juist heel veel diversiteit in te zitten.



Op basis van wat ik al had verzameld, ben ik verder gaan associëren om op nieuwe ideeën te komen;




















Hier kwam ik op het idee dat onze kamers op dezelfde hoogte zit, als de 'kamers' van de vogels. Nemen wij hier de gewoonte van de natuur over? Past de natuur zich aan aan de straat?











Toen ik foto's maakte in de straat, deed ik dat met het idee dat de hele straat uit herhaling bestaat, maar als ik alle foto's naast elkaar zet blijkt er juist een enorme diversiteit in schuil te zitten.













Deze foto's zijn bedoeld als onderzoek naar de sfeer en structuur van mijn straat;


 








Ik was heel erg geintereseerd in de structuur van de lijnen in deze tekeningen, ik wilde in mijn film ook zo een soort ruwe, schetsmatige sfeer.





















Op een gegeven moment heb ik de knopen doorgehakt met hetgene wat ik wil vertellen; ik heb een eerste versie voor een verhaal verzonnen waarin de verandering van de straat op een negatieve manier wordt opgevat, dit wilde ik doen door de ogen van 1 persoon. Ik wil hierbij laten zien wat de verandering voor een persoon kan betekenen;

storyboard versie 1:















=========================================================================

Nu ben ik bezig met het maken van verschillende storyboards, ik heb al een idee voor een animatie test die ik wil maken. De techniek die ik wil gaan gebruiken is ongeveer hetzelfde als in dit filmpje waar ik de inspiratie vandaan heb gehaald;




















Hier is mijn Animatie test. Ik heb hierbij gekeken wat voor mogelijkheden deze stijl biedt en of het zal gaan passen qua stijl in mijn verhaal;


In dit filmpje is te zien dat ik al aan het spelen ben met de verschillende stijlen; het poppetje is gedetailleerder dan de achtergrond, de achtergrond bestaat vooral uit vele hoekige en statische vormen.

verschillende camera-standpunten























Storyboard versie 2:



















aan dit storyboard moet nog veel gebeuren, ik moet vaststellen wat de kern van mijn verhaal is en wat ik uiteindelijk wil overbrengen.


De moving storyboard voor mijn tweede versie van het verhaal;




=========================================================================



Eerst wilde ik het verhaal in tween delen; in het eerste deel zou je het het plezier van de straat zien, wat de straat voor iemand kan betekenen, in het tweede deel gebeurd precies hetzelfde alleen dan een tegenovergestelde sfeer. de verandering was alleen te direct, het leek alsof alles van de een op andere dag  gebeurde.

De verandering is hierbij belangrijk; in mijn storyboard is de verandering van de standpunten al duidelijk zichtbaar; in het begin zijn de camera standpunten veel dynamischer, er zit meer beweging en snelheid in. In het tweede gedeelte verloopt alles wat rustiger, de standpunten zijn nu veel statischer. Ook in sfeer zit er een verschil in de twee delen van mijn animatie; daarbij wissel ik ook in tekenstijl.

nu leek het mij slimmer dat de persoon zijn herinneringen aan de straat ophaalt, dat verbeeldt duidelijker wat die straat voor diegene betekende, daarna gaat hij naar buiten naar de straat hoe het nu is en hoe hij dat dan nu ervaart,,,

storyboard versie 3;



















Nou leek het mij logischer om hem de straat te herinneren als een positief en leuk iets, en in korte tijd laten zien wat die straat voor hem betekend, ook doordat hij de herinneringen ophaalt.

van de belangrijkste scènes heb ik nog op zichzelf staande beelden gemaakt die later kunnen helpen bij het vormen van de filmposter;






















=========================================================================

In mijn animatie wil ik de 'sfeer' en 'structuur' van de straat erin verwerken, hierbij wil ik elementen van de straat en de straat zelf gebruiken.

Hierbij heb ik eerst geprobeerd wat ik met dat idee kan doen en wat het visueel voor mijn beeld doet;













Deze stijl is visueel ook interessanter omdat het niet direct een duidelijk herkenbaar figuur is, je moet in het begin een beetje gaan raden wat voor figuur het is. Het figuur zelf is lichtelijk abstract, waardoor het overbrengen van emoties wat lastiger wordt.









Na deze foto's heb ik een testfilm gemaakt; niet alleen om te kijken of het visueel interessant zou zijn, maar ook om een nieuwe techniek uit te proberen waarbij ik over het gefilmde materiaal heen animeer:

=========================================================================
bij deze tekeningen ben ik vooral op zoek geweest in hoe ik door zo veel mogelijk weg te laten, toch nog een bepaald beeld kan vormen. gezichten die vaag zijn, maar toch nog een bepaald emotie in zich hebben;









nu vooral veel bezig geweest met animeren en het in elkaar zetten van de film; binnekort komen de gemaakte foto s en films erop te staan, maar eerst de poster met uitleg.

het filmpje tot nu toe;









feedback;

visueel is het mooi en het komt over zoals ik het wil; een levendige krijttekening. ik gaf de jongen een reden om de straat uit te gaan door de hond te gaan animeren, maar op een gegeven moment leidt die hond juist af, hij werd ook lastiger te animeren en overbodig in de overige scenes.

dit is dan mijn uiteindelijke animatie geworden;







DVD-boekje:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten