vrijdag 3 december 2010

PERIODE 2; BEELD EN CONCEPT

Ik had dus geleerd dat ik minder moest gaan nadenken en meer moet doen. Ik heb geleerd dat een idee niet altijd helemaal doordacht moet wezen en het hoeft ook niet helemaal nauwkeurig worden nagemaakt zoals ik het in gedachten heb. (een goed doordacht idee levert niet per se mooi werk). Door een keer iets te maken op intuitie laat zien dat ook dat mooi werk kan opleveren.

Normaal durf ik niet op intuitie te gaan werken omdat ik dan bang ben om 'fouten' te maken. ik ben dan 'bang' dat het werk niet gaat worden zoals ik het in gedachten heb/dat het dan niet bij mijn werk gaat passen.

 

Doordat ik nu al wat meer durfde om intuitief te werk te gaan en het al een paar keer goed heeft uitgepakt, had ik momenten dat ik helemaal niet meer ging nadenken over het werk. Daardoor ben ik gewoon bezig geweest met de hoop dat het zou worden wat ik wil dat het gaat worden.



(dit zijn dan de stappen die ik heb gemaakt van een kleed, het laat zien dat het op intuitie werken goed kan uitpakken)





Maar ook hierbij had ik beter moeten reflecteren op mijn werk. ik had meerdere stappen in het proces moeten maken om de mogelijkheden te onderzoeken ipv te eindgericht gaan werken en me bezighouden met de dingen die ik al wist. door alle mogelijkheden te onderzoeken zou ik keuzes kunnen maken.


Ik had voor het kleed meerdere stappen moeten onderzoeken. zoals deze die ik pas achteraf gemaakt heb:





normaal maakte ik foto's met de gedachte van: zo is het en het kan niet anders worden weergegeven. Mijn foto's waren te 'recht voor zijn raap' en te letterlijk. Zelf was ik ook nooit echt bezig met fotografie en ik heb mij hier ook nooit in verdiept. Maar ik merkte dat door foto's abstracter te maken, het beeld daardoor interessanter werd. Abstracte foto's hebben in mijn opdracht ook geholpen omdat die makkelijker te verbinden zijn met een bepaald thema.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten